Понеділок, 13.05.2024, 04:13
Вітаю Вас Гість | RSS

КИРИЛІВСЬКА ЗШ І-ІІІ СТУПЕНІВ

Статистика

Каталог файлів

Головна » Файли » Учням

Для тих, хто цікавиться історією
[ Викачати з сервера (2.83 Mb) ] 07.02.2015, 23:05

ДЛЯ ТИХ, ХТО ЦІКАВИТЬСЯ ІСТОРІЄЮ

 

(з роботи вчителя історії ІІ-Червоноармійської ЗОШ І-ІІІ ступенів Вовчанської районної ради Харківської області Чуб Людмили Анатоліївни для участі у        виставці-презентації педагогічних ідей та технологій за темою «Формування громадянської та національної самосвідомості особистості в поліетнічному середовищі» на тему «Підготовка учнів до участі у Всеукраїнських предметних олімпіадах з історії та правознавства»)

 

Крилаті вислови видатних людей історії

Авгійові стайні

Вперше згадуються старогрецьким істориком Діодором Сіцілійським (І ст. до н. е.), який викладає міф про Авгія – царя Еліди, сина бога сонця Геліоса. Авгій мав кілька тисяч голів худоби, стійла якої не чистилися протягом З0 років. Геракл, перепинивши течію річки Алфей, спрямував її на стайні, що були очищені в такий спосіб за один день. Це був сьомий подвиг Геракла.
У переносному значенні вираз стали вживати ще античні письменники (Сенека, Лукіан та ін.), характеризуючи безладдя, запущені справи.

Аннібалова клятва

Римський історик Полібій (II ст. до н. е.) розповідає, що коли майбутньому карфагенському полководцеві Аннібалу (Ганнібалу, 247-183 до н. е.) сповнилося 10 років, батько примусив його поклястися завжди бути непримиренним ворогом Риму. Аннібал додержав клятви. Не раз він завдавав римському війську тяжких поразок. Зазнавши розгрому і переконавшись у неможливості продовжувати боротьбу. Аннібал покінчив життя самогубством.
У переносному значенні – тверда рішимість боротися до кінця.
Ім’я Аннібала вживається на означення відважного полководця

Ахіллесова п’ята

За старогрецьким міфом, мати героя Ахіллеса (Ахілла) морська богиня Фетіда скупала його у водах священної ріки Стікс, щоб зробити невразливим для ворожих стріл. Але при цьому вона тримала Ахіллеса за п’яту, якої не торкнулися води Стікса. Стріла Паріса, спрямована богом Аполлоном, влучила в п’яту, і герой загинув.У переносному вживанні “ахіллесова п’ята” – слабке, вразливе місце.

Вогнем і мечем

Вираз походить від афоризму, приписуваного старогрецькому лікареві Гіппократу (460-370 до н. е.):
“Чого не лікують ліки, те виліковує залізо, чого не лікує залізо, те виліковує вогонь”.
Пізніше (у римських поетів І ст. до н. е.) вислів набув переносного значення: знищувати ворога зброєю і пожежами.
Зараз він означає, безжалісно знищувати що-небудь, застосовуючи крайні міри насильства. Ці слова були гаслом польської шляхти.

Гордіїв вузол

За легендою, наведеною старогрецьким істориком Плутархом (І-II ст. н. е.), фрігійці, послухавши поради оракула, обрали царем першого, хто зустрівся їм з возом біля храму Зевса. Це був простий хлібороб Гордій.
В пам’ять про своє несподіване звеличення Гордій поставив у храмі Зевса цей віз, прив’язавши ярмо до нього дуже заплутаним вузлом. Олександр Македонський, дізнавшися про пророцтво оракула (“той, хто розплутає Гордіїв вузол, стане володарем усієї Азії”), розрубав вузол мечем.
У переносному вживанні “Гордіїв вузол” – заплутана справа; “розрубати гордіїв вузол” – розв’язати складне сплетення обставин швидко і несподіваним способом.

Манна небесна

За біблійним міфом, манна – їжа, яку Бог посилав іудеям кожного ранку з неба протягом сорока років, поки вони йшли пустелею в землю обітовану (Ісход, 17, 14-16). Легенда має до певної міри реальну основу: в пустелі росте їстівний лишайник, плоди якого-дрібні білі кулькі, схожі на крупу – споживалися місцевими жителями. Вираз “манна небесна” вживається у значенні: несподівано одержані життєві блага; “чекати, як манни небесної” – чекати з нетерпінням; “живитися манною небесною” – існувати надголодь.

Перейти Рубікон

В оповіданнях Плутарха, Светонія та інших античних авторів зазначається, що в 49 р. до н. е. Юлій Цезар, порушивши заборону римського сенату, перейшов зі своїми військами річку Рубікон, що відокремлювала Умбрію від Північної Італії, Після цього почалася громадянська війна, в ході якої Цезар оволодів Римом. У переносному значенні: зробити безповоротний крок, рішучий вчинок.

Перекувати мечі на рала

Біблійний вираз: “І судитиме [слово боже] народи, й каратиме багато племен; і перекують мечі свої на рала і списи свої на серпи; не здійме меча народ на народ і не будуть більше воювати” (Книга пророка Ісайі, 2, 4).
У сучасній літературній мові “перекувати мечі на рала” – розброїтися, відмовитися від войовничих намірів.

Пізнай самого себе

Напис на храмі Аполлона в Дельфах. Авторство виразу приписується одному з семи мудреців Стародавньої Греції (Фалесу, Хілону та ін.). Ця думка зустрічається і в Сократа (469-399 до н. е.).

Святая святих

Так у Біблії називається та частина єрусалимського храму, де зберігався ковчег із заповідями, які бог нібито дав Мойсееві. У “святую святих” міг входити тільки первосвященник (головний жрець) один раз на рік.
У переносному вживанні – найбільша святиня.

Скриня Пандори

Вирішивши помститися людям, яким Прометей приніс вогонь з неба, Зевс звелів богам створити прекрасну і красномовну, але хитру і підступну дівчину Пандору. Зевс, віддавши її заміж за Епіметея – брата Прометея, подарував їй скриню, в якій були замкнені всі людські пороки, нещастя і хвороби. Незважаючи на заборону, Пандора з цікавості відчинила скриню і випустила на волю всіх лиха, що їх до нині терпить людство. На дні скрині лишилася сама надія. У переносному вживанні “скриня Пандори” – вмістилище зла, лиховісний дар.

Тернистий шлях

 Цей вислів пов’язаний з латинським прислів’ям “Per aspera ad astra!” (“Через терни до зірок!”) і з численними згадками в Євангелії про терни як символ мучеництва, фізичних і духовних страждань. Значення виразу: життя, повне нещасть, перешкод, тяжких переживань; “йти тернистим шляхом” – наражатися на перешкоди.

Тримати камінь за пазухою

Вираз походить з п’єси староримського письменника Плавта (близько 254-184 до н. е.) “Комедія про глечик” (дія 2, сцена 2). Головний персонаж комедії, скупий Евкліон, який знайшов глечик із золотом, не довіряє своєму сусідові Мегадору, що сватає його дочку:
…Пащу розкрив на золото! Показує хліб у одній руці, а камінь тримає у другій. У переносному значенні – приховувати недобрі наміри.

ДОДАТОК **

Завдання  Всеукраїнської олімпіади з правознавства (2013-2014 н.р., 9 клас)

I Тестові завдання ( 15 б.)

1.Який вид соціальних норм регулює поведінку людей виключно з точки зору порядності, доброчесності, поваги до особистості?
1) Звичаї;
2) Норми моралі;
3) Релігійні норми;
4) Норми права;
5) Корпоративні норми

2.Які особливості були властиві нормам первісного суспільства?
1) Формальна визначеність;
2) Класовий характер;
3) Засновані на державному примусі;
4) Єдність прав і обов'язків;
5) Відокремленість від релігії та моралі.

3.Правові норми відрізняються від інших соціальних норм тим, що вони:
1) Є такими правилами поведінки, які регулюють лише найважливіші суспільні відносини;
2) Завжди фіксуються у нормативно-правовому акті;
3) Є обов'язковими до виконання усім населення;
4) Завжди мають формальну визначеність;
5) Є правилами поведінки;
6) Існують у суспільстві;
7) За їх порушення держава застосовує від імені суспільства юридичні санкції до порушників.

4. Неправомірні юридичні акти (як юридичні факти) поділяються на:
1) Моральні вчинки;
2) Юридичні вчинки;
3) Аморальні вчинки;
4) Правопорушення;
5) Відповідальність.

5. Елементом правовідносин є:
1) Суспільні відносини;
2) Право;
3) Законність;
4) Суб'єкт;

6.Основний Закон нашої держави називається:
1) Маніфест;
2) Конвенція;
3) Декларація;
4) Конституція;

7. Від імені кого була прийнята Конституція України?
1) Від імені Президента України;
2) Від імені Верховної Ради України;
3) Від імені Кабінету Міністрів України;
4) Від імені Українського народу;
5) Від імені Конституційного Суду України.

8. На вірність кому присягає Президент України?
1) Україні;
2) Верховній Раді України;
3) Конституційному Суду України;
4) Уряду України;
5) Українському народу

9. Визначте, хто чи який із завначених органів і посадових осіб не має
права законодавчої ініціативи
1). Народний депутат України;
2).Президент України;
3).Кабінет Міністрів України;
4).Конституційний Суд України;

10. Які органи належать до органів державної виконавчої влади України?
1) Кабінет Міністрів України;
2) Місцеві ради;
3) Конституційний Суд України;
4) Міністерства;
5) Верховна Рада України;
6) Органи самоорганізації населення.

11.Який із названих органів є вищим у системі органів виконавчої влади:
1) Верховна Рада України;
2) Адміністрація Президента України;
3) Верховний Суд України;
4) Конституційний Суд України;
5) Кабінет Міністрів України.

12. Парламентський контроль за дотриманням конституційних прав і свобод людини і громадянина здійснюється:
1) Президентом України;
2) Верховною Радою України;
3) Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини;
4) Кабінетом Міністрів України;
5) Адміністрацією Президента України.

13. Основними принципами освіти в Україні є:
1) Доступність для кожного громадянина усіх форм і типів освітніх послуг, що надаються державою;
2) Рівність умов кожної людини для повної реалізації її здібностей, таланту, всебічного розвитку;
3) Гуманізм, демократизм, пріоритетність загальнолюдських духовних цінностей;
4) Узгодженість освіти з політичними партіями, громадськими і релігійними
організаціями;
5) Науковий, світський характер освіти.

14.Яка освіта є обов 'язковою в Україні?
1)неповна середня;
2)початкова;
3)повна загальна середня;
4)вища;
5)середня спеціальна.

15.Рішення про припинення громадянства України приймає:
1) Комісія при Президентові України з питань громадянства;
2) Міністр закордонних справ України;
3) Дипломатичне представництво України в країні перебування особи, що припиняє громадянство України;
4) Уповноважений Верховної Ради України з прав людини;
5) Президент України;
6) Верховна Рада України;
7) Комітет Верховної Ради України з питань громадянства;

II закінчіть речення ( 8 б.)

А) Народне волевиявлення здійснюється через…
Б) До адміністративної відповідальності може бути притягнута…
До кримінальної відповідальності за найтяжчі злочини…
В) Використання власності не може завдавати шкоди…
Г) Учасниками цивільних відносин є…

III дайте визначення та порівняйте поняття ( 30 б.)
А) Імперативний метод та диспозитивний метод;
Б) Право та законодавство;
В) Вибори та референдум;
Г) Правомірна поведінка та правопорушення;
Д) Права людини та права громадянина;

IV поясніть значення термінів ( 6 б.)
А) Самоврядування-
Б) Знахідка –
В) Договір-

V теоретичні питання
1. Назвіть основні міжнародні документи у сфері прав людини; ( 8 б.)
2. У яких випадках громадянину України може бути надано право на відстрочку
від призову до Збройних сил України? ( 12 б.)
3. Назвіть і наведіть приклади різних форм власності в Україні; ( 8 б.)

VI практикум

1. Вказані справи розподіліть у таблиці відповідно до того, який суд має її розглядати: ( 8 б.)

Загальні суди
Адміністративні суди
Господарські суди
Конституційний
Суд України
Справи, які має розглядати відповідний суд

А) Справа про крадіжку грошей із відділення банку « А…»;
Б) Справа про офіційне тлумачення Закону України;
В) Справа про скасування рішення селищної ради;
Г) Справа про визнання підприємства банкрутом;
Д) Справа про незаконне звільнення лікаря;
Ж) Справа про припинення шлюбу шляхом його розірвання;
З) Справа про неналежне виконання ремонтних робіт у приватній квартирі;
І) Справа про нанесення важких тілесних ушкоджень;

2. Задача (10 б.)

13-річний Олександр Н. одержав на день народження в подарунок від дідуся дорогий гірський велосипед. Оскільки Олександру терміново знадобився новий ком’ютер, він
продав велосипед знайомому 16-річному підлітку Сергію Є., а на виручені гроші купив комп'ютер.
Батько Олександра, дізнавшись про це, розцінив вчинок сина як неповагу до дідуся, звернувся до Сергія з проханням взяти гроші і повернути велосипед. Проте Сергій узяти гроші і повернути велосипед відмовився, заявивши, що ціну він дав за покупку нормальну, а Олександр продав велосипед, що належав не батькові, а самому Олександру, що кожен може розпоряджатися майном, що належить йому, і підстав для розірвання договору немає.
1) Чи має юридичну силу договір продажу велосипеда між згаданими підлітками?
2) Які права має батько Олександра в цій ситуації і як вони можуть бути реалізовані? Підготуйте консультацію для батька Олександра.

 

ДОДАТОК **

ХХ з'їзд КПРС та його наслідки

Вчитель пропонує учням самостійну роботу за підручником: діти опрацьовують уривок з доповіді М. Хрущова “Про культ особи та його наслідки”, і на основі поданого уривку визначають, якими мотивами він користувався, приймаючи рішення виступити із засудженням культу особи Сталіна. Чи можна стверджувати, що Хрущов зробив мужній громадянський вчинок?

Уривок:

Мене турбувала думка:” Скінчиться з'їзд... А що далі? На нашій совісті залишаться сотні тисяч безвинно розстріляних людей... Мало хто вцілів, майже весь партійний актив було розстріляно або репресовано. Рідко кому повезло так, що він залишився живим. Накінець, я зібрався з силами і під час одної з перерв поставив питання: “Як бути з минулими розстрілами і арештами? ...Бо ми вже знаємо, що люди, які були піддані репресіям, були невинуваті й не були “ворогами народу”. Вони будуть повертатися із заслання. Ми ж утримувати їх там не станемо. Слід подумати, як їх повернути з честю... Люди будуть виходити з в'язниць, приїздити до рідних, розповідатимуть родичам, знайомим, друзям, товаришам, як все було, і стане надбанням всієї країни і всієї партії, що ті, хто залишився в живих, були репресовані без вини... Замовчати це неможливо... Тому прошу подумати про наступне: ми проводимо перший з'їзд після смерті Сталіна. Уважаю, що саме на такому з'їзді ми повинні щиросердечно розповісти всю правду про життя і діяльність нашої партії і Центрального Комітету за звітній період... Ми ж були в керівництві країни разом зі Сталіним. Коли від колишніх в'язнів партія дізнається правди, нам скажуть: вибачте, як же так? Відбувся XX з'їзд, а нам ні про що не розповіли... Злочини ж були? Нам самим, не чекаючи інших, слід сказати, що вони були. Коли нас будуть питати, то вже не стануть засуджувати”.

ДОДАТОК**

Пам’ятка учаснику Всеукраїнської учніської олімпіади з навчальних предметів (історії)

  1. Проаналізуй свою роботу після отримання результатів І етапу Всеукраїнської олімпіади.
  2. Визнач, що ти виконав вдало, а над чим слід попрацювати.
  3. Візьми за правило систематично поповнювати свої знання шляхом самоосвітньої діяльності через опрацювання певної літератури: підручника, хрестоматії, збірників документів, словників, мемуарів, художньої літератури.
  4. Продовжуй працювати над складанням простого (розгорнутого) плану або тез навчального тексту.
  5. Виконуй тести з різних періодів історії.
  6. Не забувай про роботу з історичною картою (атласом) та контурною картою.
  7. Роботу над хронологією поєднуй з заповненням синхроматичних та порівняльних таблиць
  8. Розв’яжи запропоновані тобі вчителем  задачі з лічби років в історії та склади декілька самостійно.
  9. Створи логічний ланцюжок з певної теми.
  10. Проаналізуй письмово запропонований тобі вчителем уривок з історичного документу.
  11. Склади історичний портрет видатної історичної особи до теми, яку вивчали нещодавно.
  12. Запропонуй учням свого класу розв’язати кросворд, складений тобою до теми, що вивчається.
  13. Виклади власну інтерпретацію історичних явищ і процесів, що вивчаються, обгрунтуй письмово особисту позицію.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Учням | Додав: administrator
Переглядів: 709 | Завантажень: 12 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
Старосалтівська ЗШ

Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz