Неділя, 12.05.2024, 04:46
Вітаю Вас Гість | RSS

КИРИЛІВСЬКА ЗШ І-ІІІ СТУПЕНІВ

Статистика

Каталог файлів

Головна » Файли » Методичні рекомендації

Опис досвіду роботи вчителя фізики Кравчук Наталії Дмитрівни
[ Викачати з сервера (41.0 Kb) ] 10.02.2015, 23:33

 

Великим педагогом В.О.Сухомлинським визначено, що центром кожного уроку повинна бути особистісь учня. Він акцентував увагу на тому, що треба «правильно визначити на що здатний  кожний учень у даний момент, як розвивати його розумові здібності в майбутньому».

Фізика – дуже цікавий, але серйозний предмет і потребує розумових зусиль для його опанування. Багато учнів говорять,що цей предмет для них складний, тому вони не здатні опанувати його. Вони упереджено ставляться до навчання, не бажають вчитись, бо важко. І тому реалізуючи свою проблемну тему «Використання активних форм і методів при вивчення фізики»,я намагаюсь зацікавити учнів вивченням фізики.

Сучасні вимоги до уроку вимагають від учителя добір таких форм і методів, методичних прийомів і вправ, які найкраще підходять саме до конкретного уроку, класу, учня. Сучасний учитель повинен вміти цікаво подати навчальний матеріал, активізувати учнів, збудивши в них інтерес до вивчення предмета. І при цьому всьому, повинно скластися враження, що вчитель на уроці нічого не робить. Бо саме такий урок за сучасними педагогічнимитехнологіями вважається ідеальним. На мою думку завдання це не з легких. Чималий досвід роботи в школі, аналіз та порівняння різних методик викладання фізики, ставлення до навчання самих учнів дають змогу вказати на проблеми сучасного уроку фізики та недоліки стану викладання фізики. На мій погляд, проблеми сучасного уроку фізики є наслідками об’єктивних та суб’єктивних причин.Для сучасного уроку фізики характерним є різноманітність методів і прийомів, спрямованість його змісту на розвиток пізнавального інтересу учнів до вивчення предмета.У сучасній методичній літературі багато уваги приділяється новим інтерактивним «продуктивним» методам,які навіть протиставляються «старим репродуктивним» методам. На основі багаторічної роботи в школі я дійшла висновку, що продуктивне навчання учнів неможливе без репродуктивного освоєння методів вивчення фізики :спостереження,експеримента, постановки проблеми, теоретичного виведення законів,узагальнення.

На протязі останніх роів я працювала над проблемною темою «Використання активних форм і методів при вивченні фізики».

Розв’язанню цієї теми допомагає впрорвадження в викладання фізики  як старих репродуктивних методів (розв’язування задач, робота з підручником, складання плану  відповіді за вивченим параграфом  та інші)так і  інноваційних технологій навчання (технології особистісно зорієнтованого навчання ,технології проблемного навчання,технології розвивального навчання,ігрових технологій навчання,технології розвитку критичного мислення,технології інтерактивного навчання,інформаційних технологій  та проектних технологій).

До інтерактивних видів діяльності можна віднести: розв’язування задач,виконання експериментальних робіт (лабораторних і практичних), розробка дослідів і спостережень.

В своїй роботі при розв’язуванні задач  використовую метод «Естафета». При цьому методі перший учень- записує умову задачі в прийнятій символіці;другий – аналізує одиниці вимірювання даних величин,якщо потрібно переводить в СІ; третій – виконує схему, малюнок чи графік (якщо потрібно);четвертий – аналізує початкові і шуканя дані та встановлює між ними причинно-наслідкові зв’язки; п’ятий – записує формули, які пов’язують величини; шостий – перевіряє одиниці вимірювання шуканої величини; сьомий – обчислює і аналізує реальність відповіді.

Така послідовність організації роботи учнів біля дошки залучає їх до активної розумової діяльності на всіх етапах роботи. А так, як у нас «міні» -класи, виключається можливість  «відсидітись» або списати.

Для контролю знань я дуже часто використовую  такий вид контролю як фізичний диктант. Значення диктантів полягає в тому, що за короткий проміжок часу я отримую інформацію про знання учнів з вивченого матеріалу. Практикую такі види диктантів:

  1. стехіометричний -  де потрібно дописати формулу, указати одиницю вимірювання фізичної вкличини;
  2. логічно-ланцюжковий – за запропонованим прикладом скласти ланцюжок: фізична величина –одиниця вимірювання – фізичний прилад;
  3. формульний – написати формулу для обчислення запропонованих фізичних величин;
  4. комбінований – де поєднується декілька видів диктантів.  

Фізика – експериментальна наука.Експеримент – це і найважливіший метод навчання фізики, яким я користуюсь, і метод учня,яким користуються школярі в своїй навчальній діяльності.Навчальний фізичний експеримент звбезпечує формування в учнів необхідних практичних умінь,дослідницьких навичок та особистісного досвіду експериментальної діяльності.В програмі кожного класу є лабораторні роботи, експериментальні задачі, практичні роботи. В підрічниках описуються домашні експерименти, цікаві досліди.Для створення сприятливого психологічного клімату зацікавленості в роботі, підготовка класу до проведення цих робіт проводится черговими учнями. Майже всі роботи виконуються або в парах, або в групах по 3-4 учня.Виконання робіт проходить активно і складається враження, що всі звсвоїли матеріал і досягли певних (непоганих) результатів.(Додаток 1) Але при перевірці зошитів є роботи, які оцінюються на початковому рівні.Чому? Та тому, що крім експериментальної частини лабораторної роботи потрібно виконати розрахунки,дати відповіді на контрольні запитання,написати висновок до виконаної роботи (в якому потрібно проаналізувати роботу, порівняти одержаня результати, вказати на причину похибки), а це вже наслідок системної роботи на уроці і вдома,яка в даних учнів відсутня.

 Проведення нетрадиційних уроків та позакласних заходів дає можливість доповнити та поглибити знання учнів, розвинути інтерес до предмету, формувати в учнів компетенції, яких потребує сучасне життя, зокрема:соціальні (брати на себе відповідальність,бути активним у прийнятті рішень, у суспільному житті);полікультурні(розуміння несхожості людей, взаємоповага до їхньої мови,редігії, культури); комунікативні (опанівання усного і письмового спілкування); інформаційні (уміння здобувати, критично осмислювати й викоритовувати різноманітну інформацію); саморозвитку та самоосвіти;продуктивної і творчої праці.(Додаток 2) В своїй роботі я практикую уроки-семінари,уроки-конференції, уроки-пошуки, урок – гра, урок-суд, урок- подорож та інші.(Додаток 3)Звичайно, підготовка да таких уроків вимагає від учителя великих затрат енергії,часу. Затрат енергії та часу вимагає і підготовка учнів до цих уроків.Але нетрадиційні уроки допомагають створити позитивну мотивацію навчальної діяльності,бо учні, які працювали на уроці отримують добрі оцінки.

В роботі вчителя не можна обійти і питання формування особистості учня. Як можна це робити на уроках фізики? При вивченні будь-якої теми розглядаються закони, явища,прилади, які досліджували, вивчали великі творці фізики. Знайомлячи учнів з такими питаннями звертаю увагу на особистість вченого, його біографію,особливо на цікаві моменти життя і діяльності. Багато вчених жертвували своїм  здоров’ям і життям заради науки, батьківщини.В квітні 2011 р. був проведений тиждень,присвячений  50-річчю польоту людини в космос.Увага зверталась не тільки на особистість Юрія Гагаріна, а й на тих вчених, праці яких допомогли здійснити цей політ (К.Е.Ціолковський,М.І.Кібальчич,В.П.Глушко,С.П.Корольов,

Ю.Шаргей та інші). До 300 –річчя з дна народження М.В.Ломоносова проведена заочна екскурсія,яка охопила весь життєвий шлях видатного вченого.(Додаток 4)

Кожна професія містить в собі знання з фізики. При вивченні теоретичного матеріалу навожу приклади з життя, в яких професіях і як застосовуються знання з даної теми.

        Звісно, сучасні технології полегшують проведення уроківфізики.Самостійна робота учнів з комп’ютером, робота над власне інформаційним об’єктом,використання ресурсів Інтернету,деяких програм дозволяє швидко створювати невеликі власні роботи. Одна-дві сторінки самостійної роботи учня завжди цінніші за багатосторінковий ілюстрований реферат, «скачаний» з Інтернету.

       Впровадження комп’ютерних технологій у викладання фізики і астрономії йде за декількома напрямками.

    * Використання текстових і графічних редакторів учителями для

       підготовки різноманітних диференційованих навчальних матеріалів й учнями для оформлення своїх навчально-дослідницьких рорбіт або рефератів.

     * Використання комп’ютера на уроках як технічний засіб навчання.

     * Використання комп’ютера вчителем й учнями для моделювання різноманітних фізичних процесів й явищ.

     * Створення в кабінеті фізики комп’ютерної вимірювальної лабораторії  для проведення демонстраційного й учнівського експерименту.

      Комп’ютерні програми дозволяють ілюструвати матеріал, що викладається,виконувати експерименти, змінюючи умови їх проведення у ході роботи над темою. У фізиці найчастіше доводится проводити так звані уявні експерименти. Саме комп’ютер дозволяє зробити їх практично реальними.

Я маю «Електронні конструктори уроку»  за допомогою яких можна продемонструвати цікаві ілюстрації,презентації на конкретних уроках та програмний засіб «Віртуальна фізична лабораторія. Фізика.7 клас» де є усі лабораторні роботи для 7 класу і декілька дослідів.

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Методичні рекомендації | Додав: administrator
Переглядів: 2789 | Завантажень: 149 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
Старосалтівська ЗШ

Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz